Back to top

A magyar repülés történetéből. 1920-30-as évek (Apám emlékére)

 

 

A MAGYAR REPÜLÉS TÖRTÉNETÉBŐL

1920-30-as évek

(Apám emlékére)

KRIZSÁN GYÖRGYNÉ ÉS ZAINKÓ GÉZA

előadása

2019. március 20-án

 

Nyugdíjas pedagógusként foglalkoztam családom múltjával. Krizsán Györgyné vagyok. Apám, néhai Kovács Pál az I. világháború vége felé került Budapestre Jászberényből. Az apja, az én nagyapám meghalt 1915-ben az Isonzónál. Nagyapám sógora elvitte magával Budapestre, hogy szakmát tanuljon apám, aki testvérével együtt hadiárva volt. Ez a rokon Zsolnay János művezető volt az Albertfalvai Repülőgépgyárban. Ott tanult apám szerelőnek, majd Mátyásföldön dolgozott; repült is, mert akkor a szerelők együtt repültek a pilótákkal; Ő többek között repült Rotter Lajossal, aki mérnökként foglalkozott helikopter és vitorlázó gépekkel.

Kovács Pál balról a második, a jobb kezével a légcsavart fogja

 

Kovács Pál az F-FRED lajstromjelű repülőgép nyitott pilótaülésében, kollégáival

 

Kovács Pál a hátsó motornál, balról a harmadik

 

Kovács Pál a motor alatt középen, világos overállban

 

Kovács Pál jobbról az első, középen Rotter Lajos

 

Apám legjobban a Fokker F.VII-est szerette, amely előtt bőrkabátban áll

 

Motorpróbálkozó Fokker VII-es Mátyásföldön, háttérben a MÁG gyár épülete (Fortepan)

 

 

A HA-FKB-t az I. Nemzetközi Légi Mentésügyi Konferenciára átalakították és átfestették (Fortepan)

 

 

Egy apámmal kapcsolatos fotót találtam Winkler László: Magyar repülők, repülő magyarok című könyvében, a 143. oldalon. A kép aláírása A MALERT első szerelőinek egy csoportja. A képen apám az álló sorban azonban nem jobbról a második, hanem a szélső, tévesen Minár György felirattal (Winkler archív)

 

A Mátyásföld repülőtér a levegőből, az 1930-as évek elején a fel és leszálló mező közepén nagyméretű Budapest felirattal. A kép bal oldalán, felül a MÁG gyár, jobbra pedig a repülőtéri épületek (Fortepan)

 

Az F-III lajstromjelű rapülőgép Mátyásföldön a francia hangár előtt (Kovács Béla archívum)

 

A kép előterében Lamprich Árpád H-MAFE lajstromjelű L-4 Bohóc műrepülőgépe, mögötte jobbra a Francia hangár zárt bal oldali kapukkal, takarásban egy kétfedeles francia lajstromjelű repülőgéppel. (Fortepan)

 

Repülőnap Mátyásföldön 1928. május 17-én. A fotó felső részén a felülvilágítóval, nyitott kapukkal a nagyméretű Francia hangár (Kovács Béla archív)

 

A Mátyásföldi repülőtér térképe 1931-ből

 

CIDNA menetrend 1928-ból

 

A 30-as évek már háborús készülése miatt apám 1930-ben elhagyta a repülőteret, és a Danuvia Fegyvergyárban dolgozott tovább garázsmesterként. 1960-ban agyvérzést kapott, segítségre, ápolásra szorult. 1976-ban 72 éves korában halt meg. A családunk tisztelte őt, emlékét megőrizzük. Így maradt meg nekünk apám emléke, aki egy évszázaddal ezelőtt kezdett dolgozni a repülésben.

 

U.i. A cikkhez használt képek a nagymamámtól maradtak rám.

Monor, 2019. március 20.

 

Krizsán Györgyné

nyugdíjas magyar-történelem szakos tanár

Az előadás alpjául szolgáló cikk:

Krizsán Györgyné, Kovács Magdolna - Zainkó Géza repüléstörténeti kiegészítéseivel: Emlékeim apámról, néhai Kovács Pálról

(Teljes terjedelmében a Magyar Repüléstörténeti Társaság 2018-as Évkönyvében olvasható)

 

Fotóalbum